London - fredag den 25. marts 2005

Kings Cross, Brick Lane, Højhuse og Big Ben by night

Det blev hurtigt et ritual at tænde for fjernsynet og få vejrudsigten, der idag meldte om let skyet vejr og ingen regn.

Efter morgenmaden tog vi bussen til Kings Cross, for at studere området dér omkring. Vi skulle nemlig med toget fra Kings Cross tidlig søndag morgen og vi ville gerne have lidt styr på tingene inden vi skulle afsted.

Kings Cross er jo kendt fra Harry Potter bøgerne. Harry Potter tager nemlig toget fra perron 9 3/4, når han skal fra London til skolen Hogwarts. Der var dog ikke nogen perron 9 3/4 - og vi fandt heller ikke andre tegn på Harry Potter...

Udenfor Kings Cross spurgte vi en betjent, om det var muligt at komme op i British Telecom Tower, som vi kunne se fra banegården. Han mente ikke, at tårnet var åbent for offentligheden, så i tog en bus til Tottenham Court Road og starten på Oxford Street, hvor vi pløjede Virgin Megastore igennem (CD'er/DVD'er). Efterhånden var vi ved at være godt trætte i benene. Dagene i London begyndte at sætte sit præg.

Vi fandt en kaffebar, hvor vi blev udstyret med en god stor kop kaffe, nogle shakes og kager.

Pausen gav appetit på mere, så vi tog undergrundstoget til Liverpool Street Station, hvor vi ville kigge nærmere på Petticoat Lane og Spitalfield markederne. Det første marked var kun en skygge af et normalt marked og det andet var helt lukket. I stedet søgte vi mod Brick Lane, der skulle være fyldt med butikker og restauranter fra Bangladesh og Indien.

Vi gik ikke forgæves! Her var masser at kigge for og den sædvanlige rullen rundt med øjnene optrådte igen, da vi trådte ind i et Bangladesh Market. Vi måtte binde hænderne på ryggen, for ikke at slæbe af med flere 5 kilos sække med krydderier til næsten ingen penge!!!

Vi fandt en lækker indisk restaurant i en sidegade, hvor frokosten blev indtaget. Det smagte forrygende!

Brick Lane havde også et marked, men det var vist kun åben om søndagen - men det kunne bestemt godt være et besøg værd!

Efter den veloverståede frokost, gik turen tilbage mod Liverpool Street station. Undervejs kiggede vi nærmere på den specielle æggeformede bygning, som rager op i landskabet i Londons bymiidte.

Med undergrundstoget retur til Lancaster Gate og vores hotel, hvor vi slappede af til kl. 18. Efter 3 opkald til London Transport, opgav vi at gøre mere, for at få fat i min rygsæk. Den måtte bestemt være kommet i forkerte hænder, så i løbet af dagen havde vi spærret først Eurocardet og siden Dankortet...

Vi havde læst, at skumring og aften kunne opleves fra busrute 11, der kører fra Victoria Station til Liverpool Street Station. Den bus fangede vi og vi var heldige at få en plads foran på øverste etage i bussen!

Bussen kørte forbi en række af Londons kendte bygninger, men det var nu ikke helt så interessant, som vi havde forventet. Der var lidt langt mellem snapsene og eksempelvis Downing Street tager sig ikke særlig interessant ud ved aftenstide.

På Liverpool Street Station hoppede vi af bussen og fandt en rute 11 den modsatte vej. Her hoppede vi af ved Westminster og Bigben, for at gå lidt i området. Jeg skulle lige have lidt (flere) aftenbilleder af Bigben og London Eye...

Ved 20-tiden var det på tide at vende tilbage til hotellet og dermed vores sidste tur på vores ugekort til undergrundstoget og busserne. Det havde været alle pengene værd! Skal i øvrigt bestilles hjemmefra!

På hotellet var der dømt hygge med snacks, chips, øl, sodavand og kaffe. På fjernsynet var der sørme James Bond film, så det kunne lige bruges!